четвер21 листопада 2024
g-novosti.in.ua

МВФ та Україна досягли домовленості на рівні персоналу щодо 6-го перегляду програми EFF – Фонд.

Працівники Міжнародного валютного фонду (МВФ) та українська влада досягли угоди на рівні персоналу (SLA) щодо шостого перегляду 4-річної програми розширеного фінансування (EFF). Це, за умови схвалення правлінням МВФ, відкриває Україні доступ до приблизно 1,1 млрд доларів (SDR834,9 млн), зазначається у заяві голови місії Фонду Гевіна Грея за підсумками його роботи в Києві з 11 по 18 листопада.
МВФ и Украина согласовали на уровне персонала 6-й пересмотр программы EFF, сообщает Фонд.

Співробітники Міжнародного валютного фонду (МВФ) та українська влада досягли угоди на рівні персоналу (SLA) щодо шостого перегляду 4-річної програми розширеного фінансування (EFF), що, за умови затвердження правлінням МВФ, відкриває Україні доступ до приблизно $1,1 млрд (SDR834,9 млн), йдеться у заяві голови місії Фонду Гевіна Грея за підсумками її роботи в Києві 11-18 листопада.

"Влада виконала всі кількісні критерії ефективності (QPC) на кінець вересня та структурні контрольні показники для огляду. Також були досягнуті домовленості з ряду політик і реформ для підтримки макроекономічної стабільності в умовах триваючої війни", – зазначається в релізі.

Водночас Фонд вказав на надзвичайно невизначені перспективи, оскільки війна Росії проти України продовжує завдавати великої шкоди українському народу, економіці та інфраструктурі.

"Незважаючи на складні умови, програма залишається на шляху до досягнення поставленої мети завдяки критичній зовнішній підтримці, включаючи ініціативу G7 ERA, яка, як очікується, надасть Україні фінансування в розмірі $50 млрд", – зазначив МВФ.

Фонд поліпшив прогноз зростання економіки України цього року до 4% з 3% за підсумками 5-го перегляду програми, зберігши його в діапазоні 2,5-3,5% на 2025 рік. На думку МВФ, стримуючими факторами для зростання економіки будуть негативні наслідки руйнування енергетичної інфраструктури та нестача робочої сили.

Вказується, що збільшення витрат на армію в державному бюджеті-2024 за рахунок підвищення податків, зокрема – військового збору (законопроект №11416-д), і більше розміщення ОВДП відповідають параметрам програми EFF.

"Очікується, що дефіцит бюджету на 2025 рік складе 19% ВВП, що відображає зберігаються потреби у витратах у зв'язку з триваючою війною. Він також включає пакет податкових заходів, затверджених Радою, з очікуваними доходами порядку 1,6% ВВП у 2025 році. Прийняття пакета податкових заходів є обов'язковою умовою перегляду та допоможе забезпечити уряд ресурсами, необхідними для задоволення критичних потреб у витратах", - зазначається в релізі.

МВФ вказує, що фінансування дефіциту вимагатиме значної зовнішньої підтримки, і тут важливу роль відіграє ініціатива G7 щодо надання $50 млрд в рамках ERA. Представники Фонду додали, що ризики для державного бюджету все ще залишаються високими, і влада України повинна бути готова реагувати на фіскальні потрясіння компенсуючими заходами, серед яких підвищення податку на додану вартість.

МВФ підкреслив, що в подальшому влада повинна продовжувати зусилля з мобілізації внутрішніх доходів, чому буде сприяти реалізація Національної стратегії доходів (НСД) та прискорення реформування Державної митної служби та Бюро економічної безпеки (БЕБ).

"Відновлення прийнятного рівня боргу залежить від фіскальної корекції на основі доходів в рамках програми, зовнішнього фінансування на пільгових умовах та реалізації стратегії влади щодо реструктуризації боргу", - йдеться в публікації.

На думку представників Фонду, вирішальне значення для створення фіскального простору для задоволення потреб у витратах у 2025 та наступних роках має врегулювання Україною боргу, залишкових зовнішніх комерційних вимог, включаючи ВВП-варранти.

МВФ вважає обґрунтованим утримання облікової ставки на поточному рівні 13% річних, враховуючи підвищені інфляційні ризики, і допускає підвищення ставки як виправданий крок у разі прискорення інфляції або ж гірших інфляційних очікувань.

"Розумний і поетапний підхід до лібералізації валютного курсу, підтримуваний постійним ретельним моніторингом, повинен продовжуватися відповідно до стратегії Національного банку України та з урахуванням загального комплексу заходів політики", - прокоментував Фонд свою позицію щодо стратегії Нацбанку стосовно обмінного курсу.

"Фінансовий сектор стабільний і ліквідний, а реформи тривають, незважаючи на труднощі, що виникли в умовах воєнного стану. Для збереження фінансової стабільності та підвищення готовності до потенційних потрясінь пріоритети включають зміцнення системи оздоровлення банків, планування на випадок непередбачуваних обставин та нагляд, заснований на оцінці ризиків", - зазначив МВФ.

Місія також акцентувала, що Україні слід продовжувати зусилля для підвищення незалежності, компетентності та авторитету антикорупційних і судових інститутів. Зокрема, своєчасне завершення і публікація звіту про інаугураційний зовнішній аудит Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) буде сприяти ефективному протидії корупції.

МВФ відзначив нещодавно прийнятий закон про реформування Рахункової палати і вказав, що зміцнення кримінально-процесуального кодексу та створення нового верхнього адміністративного суду є ключовими пріоритетами в цьому напрямку на найближчу перспективу.

У релізі також йдеться, що наглядова рада в НЕК "Укренерго" повинна бути відновлена у повному складі на початку грудня цього року, а незалежні оцінки наглядових рад ключових енергетичних держпідприємств будуть проведені в першому кварталі 2025 року.

Як повідомлялося, Україна 23 жовтня цього року за підсумками 5-го перегляду відкритої в березні 2023 року програми EFF отримала 6-й її транш $1,1 млрд, що збільшило суму виплат до $8,7 млрд при загальному обсязі програми $15,6 млрд.

В оновлену за підсумками 5-го перегляду програму за проханням України були внесені зміни до розкладу переглядів програми та траншів за їх підсумками. Якщо раніше вона передбачала лише два перегляди на 2025 рік – на початку березня та в кінці серпня з виділенням за їх підсумками траншів по $917,5 млн, то тепер у розкладі на наступний рік - чотири квартальні перегляди, як і цього року. Розмір 8-го траншу за підсумками 7-го перегляду в березні залишено незмінним – $917,5 млн, тоді як розмір наступних трьох траншів у наступному році складає відповідно $809,6 млн, $539,8 млн і $445,3 млн.