середа11 грудня 2024
g-novosti.in.ua

Philip Morris має намір відновити свою частку 28,5% на українському ринку протягом одного-двох років.

Компанія Philip Morris International (PMI), яка на початку війни втратила близько половини своєї частки в 28,5% на українському ринку тютюну через зупинку фабрики під Харковом, на сьогодні змогла відновити її до приблизно 26%. Про це в інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна" повідомив генеральний директор "Філіп Морріс Україна" (PMU) Максим Барабаш.
Philip Morris намерен вернуть свою долю в 28,5% на украинском рынке в течение одного-двух лет.

Компанія Philip Morris International (PMI), яка втратила на початку війни після зупинки фабрики під Харковом близько половини своєї 28,5% частки на українському ринку тютюну, до теперішнього часу змогла відновити її до приблизно 26%, повідомив генеральний директор "Філіп Морріс Україна" (PMU) Максим Барабаш в інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна".

"До повномасштабної агресії Росії у нас була частка 28,5%. Через втрату виробництва і фактичну відсутність нашої продукції протягом кількох місяців ми втратили близько половини нашої частки. Потім ми переключилися на співпрацю з іншою компанією, відновили імпорт і поступово вийшли на частку 20%. Зараз наша частка, за нашими розрахунками, приблизно 26%", – сказав він.

"Тобто ми поступово відновлюємо її, працюємо і розуміємо, що наша мета повернутися до 28,5% займе ще один, а може й два роки… Конкуренція на ринку дуже сильна", – додав Барабаш.

За його словами, відновленню позицій сприяло відкриття в травні цього року у Львівській області нової фабрики, в яку Philip Morris інвестував $30 млн і на якій вже зайняті 220 переїхавших працівників Харківської фабрики з запланованих 250.

Гендиректор PMU оцінив обсяг сьогоднішнього українського ринку сигарет у 32 млрд штук на рік, або близько 140 млрд грн в грошовому вираженні. Основні позиції з сумарною часткою 90% на ньому займають чотири міжнародні компанії, які мають по працюючій фабриці, тоді як частка легальних українських виробників – близько 10%. "Їхня частка історично не змінюється: була 11-12%, але це ніколи не було 30%", – уточнив Барабаш.

Водночас він підкреслив, що значний вплив на ситуацію має нелегальний ринок, частка якого до жовтня минулого року досягла 25,7%, але до цього літа знизилася до 14,5%.

"Боротьба з нелегальним ринком на сьогодні для сигаретного ринку – це найвагоміший фактор, який суттєво впливає на обсяг. І для держави ціна несплачених податків – $700 млн", – заявив гендиректор PMU.

За його словами, після винесення цього питання міжнародними партнерами на найвищий рівень ефективність боротьби з нелегальним ринком зросла, а призупинення роботи нелегальних фабрик на три місяці цього літа призвело до зростання обсягів виробництва і акцизів.

"Ефект з'явився миттєво. Ми відчули це на наших обсягах, тому що вперше за 10 років вони не тільки не падали, вони почали рости. Споживання не змінилося, але люди, які шукали найдешевший продукт і не знаходили його на нелегальному ринку, почали купувати легальний продукт", – констатував Барабаш.

Згідно з даними компанії, сплата податків на ринку за три місяці зросла на 30%.

"Ринок сигарет зараз стабілізувався і частково через те, що влітку відбулося скорочення нелегального ринку. На наступний рік з урахуванням поточної редакції податкового законопроєкту №11090 (про підвищення акцизів на 40% – ІФ-У) ми очікуємо спад ринку (в 2025 році) приблизно на 10-12%", – повідомив гендиректор PMU.

Водночас він вказав, що нелегальні фабрики не були остаточно закриті, і в даний час є інформація про відновлення ними виробництва.

"Починається активність, її вже помітно в роздрібній торгівлі: точкам продажу знову починають пропонувати продукт, якого не було місяцями… Отриманий сигнал показує, що ми можемо повернутися до (частки нелегального ринку) 25% дуже швидко", – зазначив гендиректор PMU.

Він додав, що в наступному році за відсутності боротьби з тіньовим виробництвом його рентабельність суттєво зросте у зв'язку з прийняттям законопроєкту №11090, який призведе до подорожчання легальних сигарет у найнижчому сегменті з 80 грн до 120 грн – сьогоднішнього рівня найдорогої сигарет.

Барабаш підкреслив, що активність боротьби з нелегальним ринком і дотримання погодженого з галуззю графіка підвищення акцизів до європейського рівня є для компанії основними факторами при прийнятті інвестиційних рішень.

"Ми зараз інвестуємо в фабрику у Львівській області. Інвестуємо додатково 60 млн грн у повноцінне велике сховище для персоналу. Дві лінії працюють, третя лінія встановлюється і ще дві лінії вже приїхали, будуть встановлені до січня 2025 року… Якщо ми побачимо сценарій, коли через податкові зміни ми будемо змушені піднімати ціни до 150, 200, 250 грн, а боротьба з нелегальним ринком буде по-прежньому "крок вперед – два назад", то ці п'ять ліній нам не потрібні… І стільки людей нам також не потрібно", – пояснив гендиректор PMU.

Він зазначив, що до повномасштабної російської агресії на економіку виробництва сигарет в Україні дуже сильно впливав експорт: з 20 млрд сигарет, які виробляла харківська фабрика, половина постачалася за кордон, зокрема 7 млрд йшло в Японію.

"Коли почалася війна, і цей обсяг опинився під ризиком, його повністю перенесли на інше виробництво за кордоном. Повернути його зараз в Україну - це такі ризики, які економічно не мають жодного обґрунтування… Тому для нас і, думаю, що для багатьох інших компаній сьогодні масштабний експорт, на жаль, - це вже перспектива, реальна хіба що після війни", – вважає Барабаш.

За його словами, при нинішніх обсягах виробництва і складнощах, таких як обмеження в енергопостачанні або повітряні тривоги, виробляти сигарети в Польщі для Philip Morris вже на 10% дешевше, ніж в Україні, і українські філії великих корпорацій зараз втрачають конкурентну перевагу, яке було у них історично, у порівнянні з іншими країнами світу.

Philip Morris була виділена з Altria в 2008 році і входить до числа найбільших світових виробників тютюнових виробів. Виручка компанії за 2023 рік зросла на 10,7% у порівнянні з 2022 роком – до $35,2 млрд. У звіті зазначалося, що на частку України припало приблизно 2% загальних продажів у натуральному вираженні і 1% в грошовому.

У 2022 році PMI через війну скоротила відвантаження на українському ринку на 30,1% – до 11,07 млрд сигарет і тютюнових стіків, однак у 2023 році їй вдалося збільшити відвантаження готов